mandag 8. desember 2008

Utvikling av en lærerutdanningswiki (eleviki)

For en stund siden listet jeg opp fire temaområder som jeg ser er sentrale i mitt arbeid for tida, og som det vil være naturlig å få med i en førstelektorkvalifisering. Det andre av disse fire var utvikling av en lærerutdanningswiki. (Det fjerde, holdninger til homofili i skolen og det tredje, matematikkhistorie i undervisningen, har jeg allerede hatt et første innlegg om.)

Idéen om en egen wiki som har lærerutdanning som kontekst og målgruppe, har jeg hatt en stund. Jeg mener at wikipedia ikke fyller dette behovet, fordi wikipedia skal være mer generell. Jeg ønsker meg en wiki hvor - for å ta et tilfeldig eksempel - temaet algebra behandles både faglig og didaktisk, og viser koblinger til andre deler av matematikken og andre fag. Tilknytning til matematikkdidaktisk forskning bør også være med, for eksempel. Jeg skriver for tiden en egen liten artikkel om hva slags kunnskap en wiki kan bidra til i lærerutdanningen, så dette kunne jeg ha blogget mye om - men jeg må fatte meg i en viss korthet.

Strategien jeg har valgt, er å først fylle wikien med innhold. Derfor finnes wikien allerede - i en latterlig tidlig versjon: eleviki. Målet mitt er å gjøre den nyttig først, og deretter begynne å promotere den aktivt og prøve å få andre til å bli med på prosjektet. Det kunne jo vært like naturlig å gjøre det motsatt vei: å prøve å verve ivrige kolleger og studenter først, slik at flere kunne få eierskap til selve starten og innretningen, men min erfaring er at det er relativt få i min omgangskrets som synes wiki (på denne måten - og ikke bare som et samskrivningsverktøy) er noe de ønsker å bruke tid på. Myter om at Wikipedia er full av feil, for eksempel (og myten om at lærebøker og leksika ikke er det) bidrar til dette.

Jeg har flere strategier for å gjøre eleviki nyttig. En ting er å tenke gjennom hva som er sentrale begreper som studentene strever med, og prøve å skrive om dem først. Dermed vil studenter kunne oppdage wikien når de søker på google etter begreper de lurer på. En annen strategi er å fylle wikien med mange lenker tidlig - slik at den blir et naturlig sted å gå for å finne digitale læringsressurser innen for eksempel matematikk. En tredje strategi er å fylle den med stoff som jeg allerede har tilgjengelig i en eller annen form - for eksempel er det naturlig å ha med en del matematikkhistorie, som jeg har brukbar kompetanse på.

Planen er at jeg skal jobbe godt med wikien utover våren, slik at den allerede fra høstsemesteret kan "reklameres for" ovenfor studenter og andre. Den vil naturlig bære kraftig preg av å være "under oppbygging" - men å være med på å bygge opp noe, er jo forlokkende for en del det også.

Ingen kommentarer: