torsdag 30. oktober 2008

Holdninger til homofili i skolen

Et temaområde som jeg ikke hadde med i førstelektorsøknaden, men som jeg ikke klarer å slippe, er "holdninger til homofili i skolen".

For tiden jobber jeg med dette på ihvertfall fem måter:

  • Jeg underviser om homofili på HiO hvert år - og jobber internt på HiO for å få økt kompetansen om homofili i utdanningene.
  • Jeg er aktiv i FHiOHLs arbeid med å få homofili mer med i undervisningen på HiO, og har fått ansvaret for å videreutvikle ressurspakka for undervisning om homofili i profesjonsutdanningene ved HiO.
  • Jeg er leder for læremiddelgruppa i LLH, og jobber blant annet med utdeling av pris til beste læremiddel (vurdert ut fra homofiltematikk)
  • Jeg jobber sammen med LLH for å få til et eget homoprosjekt.
  • Jeg er til stadighet innblandet i diskusjoner om homofili, blant annet på min private blogg.


Tidligere har jeg blant annet vært på skolebesøk, arrangert skolevisninger og vært medlem av landsstyret i LLH.

Hva har så dette med førstelektorkvalifiseringen å gjøre?
For det første er det et viktig tema i lærerutdanningene som ikke naturlig "hører til" et bestemt fag, og som sådan ville det være trist om arbeid med temaet ikke ga uttelling. Som lærerutdanner må man se ut over eget fag.
For det andre er det måter jeg arbeider med dette som har overføringsverdi på de andre områdene. For eksempel

  • prøvde jeg meg på å lage en ressurspakkewiki. Selv om den ikke ble besøkt av noen (?), ga den meg noen erfaringer til arbeidet med lærerutdanningswikien.
  • har jeg undersøkt lærebøker og skrevet artikkel om deres forhold til homofili - på tilsvarende måte som jeg har undersøkt lærebøker og skrevet rapport om deres forhold til matematikkhistorie.
  • jobbet "politisk" - både internt på HiO, ovenfor departementet og til og med internt i et politisk parti - noe som gir innsikt som kan være nyttig også i andre situasjoner.
  • er erfaring med blogg og med faglig skriving en god bakgrunn for denne bloggen og for fagdebatt andre steder.


Jeg har altså kort og godt kommet til at temaet er for viktig for meg til at jeg kan legge det vekk i fem år, og dessuten at jeg gjør så mye med det som er relevant for alt annet, at det må inn i en førstelektorsøknad om knapt fire år. Så får vi se hva kommisjonen synes om det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Interessant at du jobber med lærerutdanningswiki. Har selv forsøkt å bruke dette overfor lærestudenter. Se http://no.wikibooks.org/wiki/IKT_i_utdanning