fredag 31. oktober 2008

Matematikkhistorie i undervisningen

Det er ganske snålt å skrive en slik blogg, på en måte, for det blir veldig tydelig at førstelektorprogrammet blant annet handler om å se helheten og sammenhengen i alle de store og små prosjekter man har vært (og skal være) involvert i - og framleggingen av det kan lett få en selvskrytende tone. Men jeg har sjekket på Google Analytics at jeg så langt har hatt bare tre treff her, og de er nok meg selv, så faren er ikke stor for at dette blir plagsomt for så mange...

Det tredje området jeg nevnte i går var matematikkhistorie i undervisningen. Dette er et tema som har fulgt meg helt siden jeg tok hovedfag knyttet til matematikkhistorie - om britiske Newtonetterfølgeres forsøk på å få ordnet opp i grunnlaget for Newtons fluksjonsregning. Newton selv var nemlig tindrende uklar, blant annet fordi han var så opptatt av ikke å skifte syn - det ville nemlig ha svekket saken hans i prioritetsstriden med Leibniz.

Når jeg så begynte å undervise, ble jeg opptatt av hvordan matematikkhistorie kan berike undervisningen i matematikk. Først undersøkte jeg lærebøkene i matematikk, siden matematikkfaget i L97 skulle inneholde en god del matematikkhistorie. Så slumpet jeg borti TIMSS 1999 Video Study mens jeg var innom Los Angeles, og skrev en artikkel om hvordan matematikkhistorien framgikk der. Og til slutt har jeg intervjuet noen lærere om deres syn på matematikkhistorie. Alt dette skal jeg prøve å gjøre noe med med tanke på en artikkel i en bok som Victor Katz og Costas Tzanakis skal redigere til våren.

Det var et tilfeldig gjensyn med Jan van Maanen (som nå er sjef på Freudenthalinstituttet) i 1999 som gjorde at jeg ble oppmerksom på forskernettverket HPM. Jeg deltok på konferansen HPM 2000 (i Taipei, Taiwan), og siden har det ballet på seg med HPM 2004 (Uppsala), en konferanse i Oberwolfach i 2006, ESU i Praha i 2007 og HPM 2008 i Mexico City i år. Fra 2004 ble jeg medredaktør for HPM Newsletter.

På hjemmebane har jeg også gjort litt med matematikkhistorie - ihvertfall har jeg prøvd å inkludere det i undervisningen min der det er naturlig. Jeg har også holdt noen workshops på noen konferanser, men jeg ser jo at jeg burde ha bidratt mer med gode ideer og tekster rettet mot lærere. Jeg satser på å gjøre et arbeid med det i wikien som jeg skal lage.

Nå til uka får jeg besøk av en hyggelig greker på Erasmusutveksling, og han skal undervise matematikkhistorie i noen klasser her i Oslo. Til "gjengjeld" skal jeg undervise litt hos ham til våren. Jeg håper at vi også finner ut noe morsomt om forskjellen på Norge og Hellas...

Den internasjonale dimensjonen må jeg forresten også ta vare på når jeg engang skal skrive min førstelektorsøknad.

Ingen kommentarer: