onsdag 29. oktober 2008

Førstelektorprogrammet

Jeg er deltaker på HiOs førstelektorprogram, og det har jeg forsåvidt vært en stund (siden 1. august 2007). Programmet avsluttes 1. august 2012. Hovedpoenget med programmet er at jeg innen programmets avslutning skal være i stand til å søke om opprykk til førstelektor - hvilket er en tittel som er likeverdig med førsteamanuensis, men basert på et bredere grunnlag. (Førsteamanuensiser har gjerne fått tittelen på basis av doktorgrad - altså en ren forskningsutdanning.) I førstelektorkompetansen kan det blant annet ligge et sterkere innslag av utviklingsarbeider. Mange oppfatter derfor førstelektorkvalifiseringen som mer "relevant" for det daglige arbeidet i profesjonsutdanningene - mer en naturlig forlengelse av det strevet vi stadig er inne i med å forbedre utdanningene våre, for eksempel.

Jeg starter denne bloggen fordi jeg nok til tider vil ha noe fornuftig (?) å si om tilværelsen i dette programmet og hva jeg finner ut. Bloggen vil dermed kunne være et sted for "halvtenkte tanker" - eller mer presist: tanker som er et sted mellom unnfangelse og publikasjon i et tidsskrift...

Likevel kan jeg med det samme nevne at jeg sikkert ikke kan skrive alt jeg holder på med - i noe forskning er jo anonymisering og slikt aktuelt, og da vil det nok være fornuftig å holde en lavere profil.

Et av innslagene i førstelektorprogrammet i starten er at man skal prøve å skaffe seg oversikt over hva man har gjort så langt i livet - prøve å få til en viss organisering av hva man har gjort slik at man ser hva som kan inngå i en opprykkssøknad og kanskje hva som mangler. Min oversikt har jeg lagt ut som en "utvidet CV". Den skal jeg oppdatere løpende.

Så vær velkommen til å lese denne bloggen hvis du skulle ha lyst...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Bjørn! Hyggelig med kommentar i gruppebloggen i pedagogikkseksjonen. Jeg gjorde med forøvrig en interessant erfaring i går kveld ute på byen. Jeg traff en jeg kjenner som er førsteamanuensis med doktorgrad. Han hadde virkelig veldig lite til overs for førstelektorer (noe jeg selv nettopp er blitt). Han mente hans egen tittel var mye "finere" og "viktigere". Selv om man formelt er sidestilt så tror jeg det er en del ulike oppfatninger rundt disse titlene.

Bjørn sa...

Ja, det er nok en god del slike førsteamanuensiser rundtom. Kanskje det går over. Det er ihvertfall også noen førsteamanuensiser som etterhvert innser at doktorgraden deres ikke satte så dype spor i praksis som de kanskje skulle ønske, og ser at forskningspublisering alene er for tynt hvis man vil forandre verden...

Forresten er det pinlig at jeg ikke oppdaget dette innlegget før i dag - hadde glemt å sette opp automatisk epostvarsling ved kommentarer...